وبلاگ خبررسانی

وبلاگ خبررسانی

اطلاعیه‌ها، خبرها و دانستنی‌های مرتبط با افغانستانی‌ها
وبلاگ خبررسانی

وبلاگ خبررسانی

اطلاعیه‌ها، خبرها و دانستنی‌های مرتبط با افغانستانی‌ها

سازمان نیکو

نیکو سازمانی غیردولتی و ژاپنی ا‌ست، که در سال 1979 میلادی (1358 شمسی) در شهر کیوتو تأسیس شد. در طول این مدت، با کمک‌رسانی اورژانسی به آسیب‌دیدگان بلاهای طبیعی، تقویت خودباوری، پاسداشت محیط‌زیست روستایی و توسعه‌ٔ منابع بشری در سرتاسر دنیا به اهداف بشردوستانه‌اش پرداخته است. این سازمان خدمات مختلفی در حمایت از مهاجران برای بازگشت داوطلبانه به میهن، از ابتدایی‌ترین مرحله‌ ـ یعنی شناسایی توانایی‌ها و هدف‌های شغلی مهاجران و راهنمایی‌ها و مشاوره‌های لازم برای دست‌یابی به هدف‌ها ـ تا برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای کاربردی و تلاش برای کاریابی کارآموزان در افغانستان انجام می‌دهد.

 

پروژه‌ٔ آموزشی فنی و حرفه‌ای نیکو در مشهد از سال 2003 تا 2012 برگزار شد و در آن مهارت‌های پایه‌ای شغلی مانند کامپیوتر، انگلیسی، مهارت‌های نویسندگی، مبانی گرافیک، حسابداری، شبکه‌، بازاریابی و ... به پناهندگان افغانستانی و نوجوانان محروم آموزش داده شد. نیکو، پس از آن، تلاش‌هایی برای کاریابی کارآموزان در بازار کار افغانستان و ایران کرده است. در این دوره‌ها بیش از 3500 دانش‌آموز (بالای 18 سال) دانش و حرفه‌ای برای درآمدزایی و ادامه‌ٔ بهتر زندگی آموزش دیده‌اند.

 مرکز آموزش‌های فنی و حرفه ای در اردیبهشت 1392 در تهران گشایش یافت و در مدت حدودا 1 سال از این برنامه بیش از 800 نفر در این مرکز ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از 300 نفر دانش‌آموخته از 30 رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند. 10 کارآموز امور دفتری را فرا گرفته و 291 نفر در 7 سمینار برگزار شده شرکت کرده‌اند .

 برای نیکو همان اندازه که تشویق و کمک به بازگشت داوطلبانه‌ٔ پناهندگان مهم است کمک‌های بشر‌دوستانه در افغانستان برای برقراری صلح و بازسازی این کشور هم اهمیت دارد. در همین راستا سازمان نیکو از سال 2002 پروژه‌های گسترده‌ای را با هدف توسعه و ارتقای فرهنگی و اجتماعی افغانستان در زمینه‌ٔ سوادآموزی، توانمندی زنان، کشاورزی و ... در استان هرات آغاز کرده است، که تا هم‌اکنون ادامه دارد و در دفتر نیکو در مشهد اداره می‌شود.

 دیدگاه‌ها:

سازمان نیکو آرزو دارد دنیایی بدون فقر و جنگ بسازد، جایی که مردم به آرزوها و توانایی‌هایشان در هماهنگی با محیط جهان برسند.

 سیاست‌گذاری‌ها:

سازمان نیکو برپایه‌ٔ حس بشردوستی بنا شده است و همیشه به دور از مسائل فرهنگی، مذهبی و سیاسی به کار خود ادامه می‌دهد.

 برنامه‌ها:

ـ کمک‌های اضطراری: ارسال بی‌درنگ کمک به نواحی آسیب‌دیده در ژاپن و کشورهای دیگر، توجه به نیازهای اولیه و آموزش و کمک برای بهبود شرایط.

ـ توسعه‌ٔ روستایی بر مبنای کشاورزی پایدارِ مطابق با محیط: کمک به جوامع محروم و آسیب‌دیده برای دست‌یابی به استقلال اقتصادی با استفاده از دانش محیطی و با هدف توسعه‌ٔ پایدار.

ـ توسعهٔ منابع بشری: توانمندسازی افراد محلی و آموزش و راهنمایی برای ادامه و توسعه‌ٔ پروژه‌ها به دست آن‌ها، همچنین آموزش و تربیت جوانان ژاپنی برای  مدیریت آینده.

ـ کلاس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی: با توجه به نیازهای روز بازار کار افغانستان، مرکز شهری ری دوره‌های کاربردی مختلفی را برای آموزش مهارت‌های شغلی برگزار می‌کند. غیر از این، هر ماه از کارشناسان افغانستانی و ایرانی دعوت می‌شود تا در سمینارهای آموزشی در موضوع‌های مختلف با هدف آمادگی شغلی و آشنایی با فرهنگ افغانستان سخنرانی کنند.

 زمینه‌سازی برای کاریابی و کمک به افزایش تجربه‌های کاری یکی از هدف‌های مهم سازمان نیکو است. در این دوره‌ها کارآموزان غیر از کارهای اداری و انتشار نشریه‌، مهارت‌های دیگری را در زمینه‌هایی مانند مدیریت، کارهای اداری، زبان انگلیسی و ... آموزش می‌بینند. سازمان نیکو همچنین اطلاعات و راهکارهای کاریابی و آموزش در افغانستان را از سازمان‌ها و مؤسسه‌های مرتبط در افغانستان جمع‌آوری کرده با برگزاری سمینار و انتشار نشریه و مشاوره تلاش خواهد کرد تا سطح دانش داوطلبان را در این زمینه افزایش دهد.

 شرایط عضویت در سازمان نیکو:

شرایط مدارک:

ـ مدرک شناسایی معتبر و کپی آن

ـ مدرک تحصیلی معتبر یا کارت دانشجویی و کپی آنها

ـ یک قطعه عکس 3 * 4

شرایط سنی: 18 تا 35 سال

شرایط تحصیلی:

ـ حداقل اتمام مقطع سوم دبیرستان (بدون نیاز به آزمون ورودی)

ـ ترک‌تحصیلی‌های سوم راهنمایی (قبولی در امتحان ورودی انگلیسی و کامپیوتر)

 مراحل عضویت در سازمان نیکو:

 

(روی تصویر کلیک کنید تا بزرگ‌تر شود.)


ارتباط با سازمان نیکو:

نشانی: شهری‌ری ـ خ زکریای رازی(24متری) ـ خ یوسفی‌نژاد ـ خ حیدری ـ پ 114 ـ ط اول

تلفن: 55966353 – 021     021 55975031    021 –  55931089 

سایت:  www.iran-nicco.org

ایمیل: info@iran-nicco.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد