وبلاگ خبررسانی

وبلاگ خبررسانی

اطلاعیه‌ها، خبرها و دانستنی‌های مرتبط با افغانستانی‌ها
وبلاگ خبررسانی

وبلاگ خبررسانی

اطلاعیه‌ها، خبرها و دانستنی‌های مرتبط با افغانستانی‌ها

مستند «کوچ خاک»: حکایت مهاجران افغانستانی در ایران

فیلم مستند «کوچ خاک» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی رایا نصیری، با پشت‌ سر گذاشتن آخرین مراحل فنی تولید آماده نمایش عمومی شد. به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این فیلم مستند زندگی چهار پسر افغانستانی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در پی جنگ‌های داخلی در کشور خود همراه با خانواده به ایران مهاجرت کرده‌اند.

رایا نصیری، که پژوهش و کارگردانی این فیلم مستند را برعهده داشته است، درباره‌ دلایل پرداختن به چنین سوژه‌ای گفت: آشنایی من با این بچه‌ها به یک N.G.O بازمی‌گردد و در همین دوره بود که متوجه شدم فرزندان مهاجران افغانستانی به دلیل فقدان شناسنامه ایرانی امکان تحصیل در کشور ما را ندارند و مهارت‌های آموزشی و تحصیلی را از طریق چنین کانون‌هایی فرا می‌گیرند. البته این مهاجران در دو وضعیت هستند: پناهجو و پناهنده، که اکثراً پناهجو باقی می‌مانند، چون دولت فرصت رسیدگی به وضعیت آنها را ندارد و این چهار نوجوان افغانستانی هم از همین قشر محسوب می‌شوند.

این مستندساز خاطرنشان کرد: دنبال کردن زندگی این بچه‌ها و نشستن پای درد دل‌ و دغدغه‌های آنها، دو سال طول کشید و من در تمام این مدت تلاش کردم با ماجرا بی‌طرفانه مواجه شوم و نگاه سنتی موجود به مهاجران افغانستانی را کنار بگذارم. از نظر من این بچه‌ها هوبت گمشده‌ای داشتند که به هویت ایرانی نزدیک بود و تفاوت چندانی بین آنها و جوان ایرانی وجود نداشت.

عوامل تولید این مستند 40 دقیقه‌ای عبارت‌اند از: رایا نصیری (پژوهشگر و کارگردان)، رضا عرفانی (تصویربردار)، مسیح سراج (صدابردار)، کاوه مظاهر (تدوینگر)، آرش اسحاقی (صداگذار)، هلیا رفاهی (دستیار کارگردان و طراح صحنه)، مریم مجد (عکاس) و ماهان عباسیان (تولید).

 

اطلاع‌رسانی در وبلاگ: 1395/2/21

منبع:بانی‌فیلم (دسترسی در 1395/2/21)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد